När klädtillverkaren Segers grundades 1943 var restaurangkläder hårt präglade av gamla seder från 1800-talets franska kök. De skulle skydda bäraren och särskilja vilken status personalen hade. 2018 firade Segers 75-års jubileum och nu ser branschens kläder något annorlunda ut. Idag vill plaggen symbolisera samhörighet med små detaljer som visar på att man är en del av restaurangen men också en person med samma värde som gästen i lokalen.
Materialet i fokus
Något som fortfarande lever kvar är att råvaran är i fokus, precis som i ett kök. Råvaran i detta fall – materialet, tyget och trådarnas unika kvalité gör att plaggen klarar tvätt efter tvätt. Tuffa såsfläckar, rödvin eller en vinöppnare som skaver är flera faktorer som tär på plaggen men en kockrock har många liv, likaså diskarens och servisens förkläde. Det ligger också mycket fokus på att kläderna är ergonomiska och smidiga.
I samband med nya tider har marknaden också nya förhållanden som påverkar försäljning och utveckling. Efterfrågan på modernare textiler som stretch-, denim- och sport-influerade material som kyler och är snabbtorkande, men också design, priskänslighet och hållbarhet är av betydelse.
Miljöanpassade och hållbara produkter är ständigt efterfrågat från restaurangvärlden. Dessvärre finns idag inte teknologin för att återvinna tyg och samtidigt behålla den slitstyrka som branschen kräver. Segers fokuserar därför på att förbättra hållbarheten i sina kläder så att de ska hålla längre, istället för återvinning.
"Det anser vi är det bästa för miljön utifrån dagens förutsättningar. Vi vill komma bort från slit- och slängtänket."
Nya alternativ till bomull
Historiskt tillverkades restaurangkläder av bomull för att fungera som ett skyddsplagg, men idag ligger mycket fokus på att hitta komplement till bomullen. Många av kläderna i Segers sortiment består till stor del av polyester som klarar av stora påfrestningarna men Segers har även börjat införa flera modeller i Tencelfiber. Tencel är ett material som består av trädfibermassan lyocell. Tillverkningen av lyocell sker i ett slutet system där 99 % av vattnet återanvänds i fortsatt tillverkning av fibern. Detta kan ställas i jämförelse med den ifrågasatta bomullstillverkningen som kräver väldigt mycket nytt och rent vatten. I det trädtäta Sverige ger Tencel även Segers möjlighet att jobba med närproducerade råvaror.Kläder med gott samvete
CSR är en naturlig del i Segers verksamhet. På inköpsavdelningen ingår uppförandekoden som en viktig del i leverantörssamarbetet. Leverantörsbedömning tillämpas för alla nya leverantörer och för befintliga leverantörer sker omvärdering och uppföljning regelbundet.
Endast 10 procent av Segers försäljning kommer av inköpt produktion. 90 procent av sortimentet tillverkas i egna fabriker med egen personal. Ambitionen är att alla leveranser till Segers ska tillverkas under förhållanden som med god marginal överstiger miniminivån.
Läs gärna mer om Segers uppförandekod, miljöpolicy och arbete med etik på Segers hemsida.